Mar 11, 2012

~Berdua Lebih Baik~



سبحان الله وبحمده, سبحان الله العظيم

"Dan mereka merancang, Allah juga merancang,
dan Allah lah sebaik-baik perancang."
(Al-Imran : 54)

Aturan Allah itu sememangnya jauh lebih baik dari apa yang kita rancang.

Perjalanan kamu yang asalnya hanya untuk transit semalaman bertemu muka untuk mengutip barang satu dua hikmah dari wanita hebat yang menutup wajahnya di khalayak ramai, siapa sangka diatur Allah bertukar menjadi dua minggu cukup.

Dua minggu bersama kamu, membantu aku mencari diri. Carian yang barangkali tidak akan pernah ada hujungnya.

Selama tempoh keberadaan di sini, kali pertama perjalanan pergi dan pulang sekolah berteman. Keluar berkejar-kejar di pagi hari, melihat hiruk-pikuk sibuk manusia mengurus dunia. Pulang bersantai-santai di malam hari, memerhati bulan bintang bertaburan di angkasa. Sambil bertukar cerita, berkongsi pandangan, diselangi muzik pilihan hati.

Singgah di Princess Park, sepulangnya dari Malaysian Hall, bercerita tentang impian kamu dan aku dalam dingin pekat malam. Impian kita. Aku doakan akan tergapai impian murni itu. Moga dalam tempoh terdekat ini.

Pusing-pusing Melbourne University. 'Klik-klik' pada binaan yang indah. Mungkin aku yang lebih klik dari kamu. Sebelum ini tak pernah nak endah. Biasalah, selalunya benda depan mata jarang nak dihargai.

Lepak-lepak di tepian pantai Brighton Beach. Hanya kita berdua, bersaksikan zikir sang camar di bawah malap lampu neon di atas rumah papan warna-warni sambil kamu men'dakwah fardhiah'kan aku. Cerita itu ini, ajak aku untuk ajak yang lain sama-sama merasa apa yang kita rasa. Di malam itu juga, adegan mendebarkan dikejar ditahan polis pasti tersemat dalam ingatan.

Berpagi-pagian pillow talk, mencungkil gosip mengorek kisah. Bicara wanita. Dari hati ke hati. Diselang hilai ketawa, disulam diam yang panjang.

Berukhwah bersama teman serumah di Il Dolce Freddo menikmati aiskrim. Tidak disangka rezeki AUD 300 menjadi milik kita berempat. Terima kasih Dato' Anonymous. Duit Dato' bolehlah diguna untuk program hujung minggu yang kamu rancang; "WoOWee!" (Wonderful Overseas Weekend), itu niat kamu.

Berbagai cerita tentang flight dan airport yang menduga pelbagai rasa disebaliknya. Bermula dengan menanti teman hingga jam 3.30 A.M yang tidak kunjung tiba dek kerana salah faham tarikhnya sehinggalah berkeping-keping tiket yang bukan murah nilainya ter'hangus' begitu. Dan kamu tenang sahaja menggali hikmah.


Berdua lebih baik. Jika berdua itu dengan insan seperti kamu. Yang saling mengingatkan apa yang lupa. Yang saling berpesan pada yang benar. Yang saling menegur ada yang silap.



'Masih kanak-kanak ribena yg ceria.' - Itu kata seseorang yang ku kenal dulu.

'Perlu lebih serius!' - Pesan kamu yang sedang mengenaliku.


Sangat jelaskah ketidakmatangan aku? Ya, akan aku ubah! Tidak mudah, pasti. Doakan.


*********************


Kakak Welly,
maafkan segala salah silap. Terima kasih untuk segalanya.

Moga kembara Melbourne ini, menjadi jambatan untuk teruskan kembara ke syurga abadi Nya.




... dan yang jatuh cinta berjuang untuk menahan rindu ...
-Oki Setiana Dewi-



catatan memori

bersama kakak welly,
27/2-11/3

No comments: