May 16, 2012

~Kasih Seorang Papa~

سبحان الله وبحمده, سبحان الله العظيم
  
Sepulangnya dari kelas, singgah melepaskan penat 'bersilat' di minggu-minggu akhir penghujung semester di park berdekatan Pelham.

Sambil duduk-duduk di atas buaian yang disediakan di taman permainan mini, mata dipejam rapat-rapat menikmati angin di musim dingin. Seketika, hilang segala buncah di pundak. Buaian perlahan-lahan terhayun. Terasa ada tangan yang menolak. Kubiarkan rasa itu. Terus dan terus. Tangan itu menghayun. Makin lama makin laju. Bibir meguntum senyum panjang. 

Mata masih dipejam. Tangan itu masih setia menghayun. Hadir suara riang gelak ketawa entah dari mana. Memecah sunyi. Minda ligat berputar. Berusaha menyelaraskan detik ini dengan memori lampau. 



... dan datang seorang ayah, menghayun buaian anaknya di sebelahku ...


****************


Oh. Sungguh aku rindukan dia. 


Dia, 
sewaktu aku masih di bangku sekolah 
bantu aku siapkan lukisan seni
potong kuku aku setiap hari Jumaat
pujuk aku yang suka merajuk
ejek aku tika aku serius membebel
pukul aku yang nakal dengan rotan panjang
bawa ke pasar malam tiap Rabu
selalu dimarah bila minta izin mandi hujan
bonceng aku ke sekolah, kelas malam
pura-pura tinggalkan aku bila lambat bersiap
hadiahkan aku jam 'sebab-jadi-anak-baik'
cuci kereta main air bersama yang lain
hantar pencil box yang tertinggal waktu exam
berikan aku hadiah setiap kali cemerlang periksa akhir tahun


Oh, sungguh masa bergerak pantas
sedekad lalu, yang sentiasa dalam ingatan

 
Dan dia, 
saat aku meningkat dewasa
masih pimpin tangan aku ketika lintas jalan
masih jadi driver ke mana saja mahu aku pergi
masih layan kerenah aku yang macam-macam
masih pusing-pusing pasar cari manggis walau bukan musimnya
masih romantik luahkan sayang pada aku
masih pujuk dengan hikmah tika kadang-kadang aku termerajuk
masih usaha kuat tunaikan apa yang aku idam
masih pesan aku itu ini macam-macam
masih ingat aku anak kecil. :)


dan ENGKAU akan sentiasa
PAPA yang aku sayang
dulu, kini dan selamanya.



Papa Mama,
nak balik! :P

3 comments:

Anonymous said...

Seandainya kamu dapat menyelami hati seorang ayah yang bernama PAPA ini
kamu akan amat bersyukur
kerana PAPA akan sentiasa memberi segala yang ada untuk anak2nya walau pun nasi yang hampir masuk ke mulutnya sendiri..Kasih kepada anak2 melebihi segalanya walaupun tidak di minta balasan...
Hanya satu permintaan, semoga sedekah lah ayat2 suci al quran seandainya PAPA mu pergi meninggalkan kamu semua dan harapan anak2 menjadi insan yang soleh dan solehah moga2 kita dapat bertaut kembali di alam sana
Amin...
amin...
amin...

mama said...

sesungguhnya wahai anak
kasih papa itu sentiasa bertaut
seiring kasih mama
jangan diragu kasih itu
walau sebanyak mana dibahagikan
ianyan masih tetap baercambah
dan ingat
kamu semua
tak akan kemarau
oleh kasih itu......

nuramiliaz said...

T_T