Jul 28, 2012

~Semarakkan Semangat~

سبحان الله وبحمده, سبحان الله العظيم

Oh, hari ini bermula semakan nama PLKN siri ke-10. Teringat kisah setengah dekad yang lalu.  

 ***********

Mendengar cerita yang bermacam-macam dari seniors, pada awalnya sangat mengharapkan tidak terpilih walaupun berminat dengan aktiviti-aktiviti PLKN yang disiarkan di televisyen dan akhbar-akhbar ketika itu.
  




Sepulangnya dari kelas prep hari itu, kecoh satu aspuri dengan berita nama-nama yang terpilih untuk ke PLKN telah dipaparkan. Berdebar. Tapi pura-pura tenang. Cepat-cepat kaki melangkah ke surau Saidatina Khadijah. Tunaikan Solat Asar. Dalam sujud solat itu, aku doa banyak-banyak. Usai solat, doa lagi banyak-banyak.
 
Sehinggalah sebelum semak nama dekat lorong pondok telefon yang tidak pernah tidak ramai pelajar-pelajar aspuri ber'gayut' melepaskan rindu pada keluarga dan teman. Doa, doa dan terus berdoa. Ada yang gembira tanda syukur tidak terpilih, ada yang menangis melihat nama tersenarai, dan ada yang tiada reaksi.

Alhamdulillah, doa dimakbulkan. Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Memakbulkan doa hamba-hamba-Nya.

Doa tika itu, yang terkumat-kamit dibaca tidak henti, mengharapkan yang terbaik dari Dia, kerna aku tidak pernah tahu apa yang terbaik untuk diri sendiri.
 
'Ya Allah, jika PLKN ini terbaik untukku, Engkau relakanlah dan permudahkanlah aku untuk melaluinya, dan berikanlah aku kebaikan dalamnya, dan jika PLKN ini tidak baik untukku Engkau hindarkanlah aku darinya.'


Alhamdulillah, berkat diperkenankan doa oleh-Nya, hari-hari di PLKN berlalu dengan seribu satu kisah yang memberi erti buat diri, bersama teman-teman yang sentiasa dalam ingatan, insyaAllah. 


*********

Buat yang terpilih, tahniah!


1 Hasrat. 1 Semangat. 1 Tekad.
PLKN Kem Semarak,
Kumpulan 1 Siri 5




No comments: