Sep 2, 2010

~Kembara Solo~


Subhanallahi wabihamdih
Subhanallahil 'adzim


Sebelum melangkah keluar, sekali lagi beg sandang hitam itu dicheck. Mahu pastikan semua ada. Tiada yang tertinggal.

Tram no.19 menuju ke city selepas jam 7.00 pm akan tiba selang 10 minit. Selang masa itu, Al-Quran hitam dikeluarkan dari beg. Insya-Allah target Ramadhan kali ini akan berjaya dicapai.

Perjalanan lebih kurang 20 minit sebelum tiba di Bourke St. Menanti tram no.86 menuju ke Docklands, mata melilau tanpa arah. Bila tanpa arah, parah jawabnya. Ada adegan yang tidak patut disajikan mata. Adegan yang memang murah disini. Bila-bila masa. Di mana-mana.

Ok. Tram no.86 tiba. Perjalanan lebih kurang 25 minit. Malas mendengar perbualan sekeliling, telinga disumbat earphone. Melihat gelagat pelbagai ragam. Ada yang pelik, ada yang jelik. Banyak juga yang membuatkan senyum terukir.

Berhenti di stop Spencer. Berjalan beberapa langkah sebelum tiba di tempat yang ditujui. Alhamdulillah, belum mula solat.

Kalau diikutkan memanglah ke Pelham Musolla itu senang. Dekat dan cepat. Tapi ada kelainan di ICV mosque. Paling dinantikan qunut pada rakaat ke-3 solat witir. Qunut yang menyentuh hati. Esak tangis jemaah di kiri dan kanan. Subhanallah.

Pernah juga sekali berkesempatan iftar di ICV mosque. Hidangan yang ringkas tapi tetap menyelerakan.

Berharap moga berpeluang untuk ke ICV lagi. Mahu ke masjid-masjid lain juga.
Tapi perlu kaji map terlebih dahulu supaya tidak sesat seperti ke Albanian-Australian Islamic Mosque tempoh hari, setibanya di sana, jemaah sudah pun rakaat terakhir solat witir.

Seronk. Mengutip pengalaman berbeza.


~LailatulQadr,
buru dengan amalan
bukan tunggu dengan ramalan~

MacArthur Rd
23 Ramadhan

2 comments:

Norain MT said...

Ramadan ini terasa ada kekurangan rohani dan jasmani. Hati meronta tapi rantai terbelenggu. Allah, jangan tinggalkan aku. Tolong jangan...

.::annemishi::. said...

qunut diorg macam sayu kan?